Kun ad collision tapahtuu, näkyy mainostajan mainos useassa mainospaikassa yhtäaikaa. Ad collision on ohjelmallisen mainonnan tekniikkaan liittyvä sivuoire mitä ei voida välttää.
Mitä ad collisionissa tapahtuu?
Monet julkaisijat ja mediat myyvät mainospaikkojaan ohjelmallisesti. Kun käyttäjä lataa sivun, se latautuu ylhäältä alaspäin, ja sitä mukaa sivun mainospaikat ilmoittavat reaaliaikaisesta sivunäytöstä julkaisijan käyttämään mainospörssiin.
Mainospörssissä sitten tahot, kuten Orange, ostavat näitä mainosnäyttöjä ohjelmallisesti, reaaliaikaisella huutokaupalla, joka tapahtuu mikrosekunneissa.
Kun sivuilla on useampi mainospaikka, niiden huutokaupat käydään yhtä aikaa ja prosessit eivät voi olla tietoisia toisistaan. Ad collision tapahtuu, kun mainostaja voittaa huutokaupan useasta mainospaikasta.
Usein julkaisijat tarjoavat inventaariaan usean eri pörssin kautta, mikä tekee tilanteesta teknisesti vielä hankalampaa.
Miten estää ad collision?
Ad collision on ohjelmallisessa ostamisessa esiintyvä ominaisuus, jota ei voida välttää. Ongelmaa pyritään hallitsemaan asettamalla näyttömäärien rajoja (esim. max 3 kertaa päivässä). Tämäkään ei ole 100% suoja, koska edellistä mainosnäyttöä ei ole vielä laskettu, kun toinen huutokauppa käynnistyy.
Mainonnan kohdennuksella voidaan kuitenkin huolehtia, että sama käyttäjä ei näe mainosbannerista esimerkiksi kahta eri hintaa sisältävää versiota.